Εφτά στα δέκα παιδιά κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων σε μη επιτρεπτή ηλικία, το 21% δέχτηκε διαδικτυακή παρενόχληση που επιχείρησε να αντιμετωπίσει χωρίς να το αναφέρει σε κανένα, το 21% των παιδιών έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο internet, το 14% έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες, ενώ έξι στα δέκα παιδιά έχουν συναντήσει βίαιο και ακατάλληλο περιεχόμενο.

Τα παραπάνω ανησυχητικά στοιχεία προκύπτουν από έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, που έγινε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας σε δείγμα 14.000 μαθητών από τετρακόσια σχολεία της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό πως η πλειονότητα των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των επτά-οκτώ ετών, ενώ το 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε το "σερφάρισμα" στην πολύ μικρή ηλικία των τεσσάρων-έξι ετών!

Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν σε ημερίδα με θέμα "Ασφαλής και υπεύθυνη πλοήγηση στο διαδίκτυο", κατά την οποία τονίστηκε η υπερβολική χρήση του in ternet από τα παιδιά, καθώς το 34% νιώθει ότι παραμελεί τις δραστηριότητές του για χάρη του ψηφιακού κόσμου. Μόλις ένα 4% παραδέχεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο, ενώ το 20% απαντά ότι δεν ξέρει αν έχει εθιστεί. Αίσθηση προκαλεί επίσης η παραδοχή από τα παιδιά ότι σχεδόν οι μισοί γονείς δεν θέτουν όρια όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου.

Αναλυτικότερα, το 83% των παιδιών "σερφάρει" χωρίς την επίβλεψη των γονιών του, ενώ σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν θέτουν όρια στα παιδιά τους όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου και στον χρόνο παραμονής στον ψηφιακό κόσμο. Η πλειονότητα των παιδιών (58%) δηλώνει ότι έμαθε μόνη της να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και μόλις το 4% πως το έμαθε στο σχολείο από κάποιον εκπαιδευτικό. Παρά το γεγονός ότι δηλώνουν αυτοδίδακτα, θεωρούν ότι γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια και μόνο το 12% δηλώνει λίγο ή καθόλου ενημερωμένο.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τον διαδικτυακό κόσμο κυρίως για να μιλάνε με τους φίλους τους (36%), να βλέπουν ταινίες ή να ακούν μουσική (33%) και να παίζουν παιχνίδια (24%). Το 58% δηλώνει ότι μπορεί να ξεχωρίσει μια αληθινή είδηση από μια ψευδή. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασχολείται μέχρι δύο ώρες την ημέρα το 63% των παιδιών. Το 13% φτάνει τις τρεις-τέσσερις ώρες, ενώ το 9% περνάει περισσότερες από τέσσερις ώρες. Τα σαββατοκύριακα αυξάνεται το ποσοστό των παιδιών που ασχολούνται πάνω από τέσσερις ώρες με τα social media, φτάνοντας το 15%. Με τα διαδικτυακά παιχνίδια σε καθημερινή βάση ως δύο ώρες ασχολείται το 57%, τρεις με τέσσερις ώρες την ημέρα φτάνει το 9% και περισσότερες από τέσσερις ώρες ασχολείται το 7%. Το ποσοστό των παιδιών που παίζουν περισσότερες από τέσσερις ώρες διπλασιάζεται κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου και φτάνει το 15%.

 

Καλαϊδόπουλος
zolotas